دسته بندی ها
Search - Contacts
مقالات و اخبار
Search - News Feeds
واژه نامه
تگ ها

اخبار IT / اینترنت / ایمیل
تغییر اندازه و نوع قلم متن

ترجمة نادر اکبری

محققان تفاوت‌های جالب توجهی را در اتصالات مغزی افراد دچار مدرن‌ترین وضعیت‌های روان‌شناسی مدرن یعنی «اختلالات بازی‌های اینترنتی»، اندازه‌گیری کرده‌اند.
نتایج اسکن مغزی "گیمر"ها مخلوطی از خوب و بد را نشان می‌دهد اما تفاوت‌های معني‌داری در زمینة "اتصال" در میان کاربران مدام بازی‌های کامپیوتری و افراد غیر معتاد به این بازی‌ها در سن و سال مشابه یافت شده است.
برخی از تفاوت‌ها در زمینة اتصال به دلیل ایجاد سرعت عمل در پاسخ به اطلاعات جدید ممکن است مفید از کار درآید. به هر حال دیگران احتمال دارد دچار پریشان‌خیالی و وضعیتی پایین حد استاندارد در زمینة انگیزه‌های شخصی شوند.
مطالعة منتشر شده در «بیولوژی اعتیاد» حاصل کوشش مشترک بین دانشکدة پزشکی دانشگاه یوتا و دانشگاه چونگ – آنگ در کره جنوبی است.
مطالعه اسکن‌ MRI متعلق به 78 فرد مذکر در سنین 10 تا 19 سال را مورد استفاده قرار داد. مشارکت کنندگان در مطالعه همگی در جستجوی درمانی برای اختلال بازی‌های اینترنتی (IGD) بودند. نتایج حاصل از مطالعه با نتایج بررسی MRI 73 نوجوان پسر بدون ابتلاء به این اختلال مقایسه شد.

اختلال بازی‌های اینترنتی
بازی اینترنتی مفهوم نسبتاً تازه‌ای است، اما در طول دهة گذشته در زندگی کنونی انسان‌ها جایگاه نمایانی یافته است. تنها در جمهوری خلق چین ارزش بازار بازی‌های اینترنتی 12 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در کل جهان بیش از یک میلیارد نفر به بازی‌های کامپیوتری مشغولند.
شاید این شگفت‌آور نباشد که چیزی با شیوع جهانی و همه‌گیری هدفمند به عنوان بازی با خود نوع جدیدی از اختلال روان‌شناسی به همراه آورده باشد.
اختلالات بازی‌های اینترنتی چیزی بیشتر از داشتن علاقة مفرط به بازی‌های اینترنتی است. افراد دچار اختلالات بازی‌های اینترنتی، بازی در محیط اینترنت را به ضرر دیگر عرصه‌های مهم‌تر زندگی خویش انجام می‌دهند.
برای مثال، افراد دچار اختلالات بازی‌های اینترنتی ممکن است سلامت خود، خانواده و دوستان خود را نادیده بگیرند. مدرسه و زندگی کاری به شکل منفی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، و اگر آنها را از بازی دور کنند، احساس بازدارندگی به آنها دست می‌دهد. افراد دچار اختلالات بازی‌های اینترنتی ممکن است حتی زمان خواب و خوراک خود را صرف بازی کنند.
بیشتر تحقیق در این عرصه بر روی پسران جوان آسیایی انجام شده است که در آنجا این اختلال به فراگیرترین شکل یافت می‌شود.

تغییرات ارتباطی
تیم تحقیق به 300 جفت اتصال بالقوه در میان 25 جفت از ساختارهای مغزی دقیق شد. هرچه هماهنگی آشکار در این دو بخش بیشتر باشد، اتصال آنها به هم قوی‌تر است.
با عنایت به تفاوت‌های میان مغز افراد معتاد به بازی‌های اینترنتی و دیگران، نویسندة رهبر مطالعه، دکتر «جفری اندرسون»، استادیار نورورادیولوژی در دانشکدة پزشکی دانشگاه یوتا می‌گوید: «اغلب تفاوت‌هایی را که ما مشاهده کرده‌ایم می‌توان سودمند تلقی کرد. به هر حال، تغییرات مثبت از مسائلی که همراه آنها می‌آید جدایی‌ناپذیرند.
یکی از تفاوت‌های بالقوه مثبت در مغز "گیمر"ها افزایش قدرت پردازش شبکه‌های شاخص بینایی و شنوایی بود.
این شبکه‌های شاخص به آمادگی شخص برای مواجهه با اتفاقات در پیش رو کمک می‌کنند؛ چشم‌اندازها یا اصوات مهم را از میان انبوه آرایه‌های اطلاعات که مغز ما به صورت مداوم دریافت می‌کند و برای توجه ما به آنها اولویت می‌دهد، انتخاب می‌کند.
شبکة شاخص همچنان که از نامش برمی‌آید ما را به تمرکز روی مهم‌ترین اطلاعات در دسترس قادر می‌سازد. ما را برای واکنش در برابر حملة دشمنی فضایی که از سمت چپ صفحة نمایش در حال آتش‌باری لیزری به روی ماست آماده می‌کند، یا در زندگی واقعی، برای مثال، در برابر توپ سرگردانی که سر راهش به سمت صورت ما منحرف شده است.
فواید بسیاری در افزایش شبکه‌ای از این نوع وجود دارد. در هر حال، اتصال قوی‌تر در میان دو عرصة دیگر بیشتر نگرانی‌آور است. افزایش اتصال مکالمات بین بخش خلفی و گیجگاهی کورتکس مغز پوشش داده نشده است.
دکتر اندرسون می‌گوید: «برقراری اتصال بیش از حد در این شبکه‌ها می‌تواند میزان حواس‌پرتی را افزایش دهد.»
افزایش‌های مشابه در چنین اتصالی در بیماران دچار سندرم داون، شیزوفرنی، اُتیسم و نیز افراد دارای کنترل کمتر بر روی انگیزه‌های شخصی اندازه‌گیری شده است.

افزایش پیچیدگی در مسأله‌ای پیچیده
اختلالات بازی‌های اینترنتی نسبتاً وضعیت تازه‌ای است، و تحقیق در مورد علت‌شناسی آن در دوران طفولیت خود بسر می‌برد. با این وصف هم‌اکنون انبوهی از اطلاعات در نوشته‌های معطوف به دگرگونی‌های ناشی از اختلالات بازی‌های اینترنتی وجود دارد.
مطالعات مرتبط به تصویربرداری از شبکة عصبی تفاوت‌هایی را در بخش‌های فرونتال و استریتال، کاهشی در برخی گیرنده‌های دوپامین و انتقال دهنده‌های دوپامین در گانگلیون بازال یافته‌اند. همچنین تغییرات مادة خاکستری مغز در کورتکس پری‌فرونتال مشخص شده است. اکنون شبکة شاخص درگیر است.
پاسخ به پرسش بعدی حتی دشوارتر است: آیا بازی کردن وسواسی نوشتار مغز را تغییر می‌دهد یا در مثل، تفاوتی در "سیم‌کشی" مغز این افراد هست که آنها را به بازی کردن وسواس‌گونه وامی‌دارد؟
بدون تردید پیامدهای مثبت و منفی بازی‌های اینترنتی آرام آرام خود را در طول زمان آشکار خواهند کرد.

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری درباره این مطلب ارائه نشده است.

نظر خود را اضافه کنید.

نظر شما پس از بازبینی منتشر می شود.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید.

 

X

کپی رایت

هرگونه کپی مطالب سایت به هر شکل پیگرد قانونی دارد.